Skrypt, kod, program, instrukcja – język komputerowy musi być prosty
W minioną środę rozpoczęliśmy dalszą przygodę z kodowaniem. Przypomnieliśmy sobie, czym jest w ogóle program oraz co to znaczy “programować”. Poznaliśmy ciekawą historię o dziewczynce, która robiła dokładnie to, co powiedzieli jej rodzice. Troszkę zbyt dokładnie 😉 Jesteście ciekawi czym to się skończyło? 🙂
„O dziewczynce, która robiła dokładnie to i tylko to, o co została poproszona”:
Znałem/am kiedyś pewną dziewczynkę, która robiła dokładnie to i tylko to, o co została poproszona. Na przykład kiedyś mama powiedziała jej: “Kochanie, zawsze rozglądaj się nim przejdziesz przez jezdnię”. I wiecie co? Dziewczynka stawała na przejściu dla pieszych, rozglądała się cały czas w lewo, w prawo, do przodu, za siebie – i wcale nie przechodziła przez przejście. Dopiero gdy mama powiedziała: “Kochanie, nim przejdziesz przez jezdnię, zawsze rozejrzyj się w lewo, potem w prawo, potem w lewo i jeśli nie jedzie żadne auto, przejdź przez ulicę”, robiła to, o co poprosiła ją mama. A gdy dziewczynka robiła zakupy z tatą w supermarkecie, ten czasami ją prosił, żeby przyniosła coś z półki. I mówił: “Kochanie, pójdź w prawo i przynieś mąkę”. I wtedy dziewczynka szła w prawo tak długo, aż uderzała nosem w ścianę albo regał. Wtedy tata mówił: “Kochanie, pójdź 10 kroków w prawo i przynieś mąkę”. I wtedy dziewczynka szła 10 kroków w prawo i brała z regału tyle opakowań mąki, ile mogła udźwignąć (a była bardzo silna). Dopiero gdy tata mówił: “Kochanie, pójdź 10 kroków w prawo i przynieś 1 opakowanie mąki”, dziewczynka robiła to, co tata miał na myśli.
#superkoderzy
Komputer/robot nie jest myślącym urządzeniem. Wymaga (podobnie jak “nasza” dziewczyna) prostych, dokładnych poleceń. Postanowiliśmy pobawić się w ułożenie instrukcji “mycie zębów”. Jak się okazało, nie jest to takie łatwe 😉
Jeszcze przed programowaniem na komputerze, “pobawiliśmy” się w kodowanie offline, czyli bez komputera. W ten sposób poznaliśmy instrukcję warunkową. Układaliśmy kod polegający na ułożeniu instrukcji “co robimy w weekend, a co w dni powszednie”. Na koniec poznaliśmy nowe polecenia w języku programowania Scratch.